Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Velkommen til vår seksjon med ofte stilte spørsmål (FAQ)! Vi har samlet svar på de vanligste spørsmålene om reservasjoner, bestillinger, abonnementer, betalinger og våre tjenester. Hvis du er ute etter rask veiledning eller trenger hjelp med noe spesifikt, finner du sannsynligvis svaret her.

Generelt

Hvordan kontakter jeg Worldline/Bambora? add
Hva betyr feilmelding om "possible fraud"? add

I forbindelse med betaling med utenlands kort så er det slik at det som oftest er veldig strenge beskyttelsestiltak mot svindel og pga at Front er registrert som finansielt tiltak og ikke direkte som bilutleier så kan det stoppe litt opp ved slike tilfeller.

Hva betyr feilmelding "OrderID already used" add
  • «Order ID already used» vil dukke opp dersom man har avbrutt eller prøvd flere betalingsløsninger på kort tid. Om man har prøvd å betale med kort/vipps og av en eller annen årsak går ut igjen før man fullfører så kan man få opp denne feilmeldingen neste gang man prøver. Prøv da å restarte mobilen.
  • Dette gjelder også etter at kortholder har lagt inn kortnr og blir videresendt til en tredjepart for å godkjenne at de er riktig kortholder. Når de har gjort det får de beskjed om å gå tilbake til vår plattform og hvis dette tar for lang tid så kan det skje at de får opp denne feilmeldingen. Prøv å restarte tlf.
  • Har de tilstrekkelig wifi tilgang? Er nettet ustabilt, vent litt og prøv igjen.
  • Tekniske problemer hos Bank/BankID
Hva betyr feilmelding "3D secure failed"? add
  • Mangel på dekning på konto
  • Feil inntasting av kortinformasjon
  • Problemer med BankID – be kunde om å kontakte sin bank
  • Beløp er høyere enn beløpssperre satt på kortet. I Mastercard debitcard vil det være en daglig beløpsgrense man kan bruke. Det er forskjellige beløpssperrer. 1 for max uttak ved enkeltuttak, 1 for max uttak daglig, og 1 for max uttak månedlig. Dette varierer fra person til person. Snakker vi om beløp opp mot 10.000,- så handler det veldig ofte om beløpssperrer som årsak. Be kunde om å kontakte sin bank for justering av grensen
  • Feil hos innløser, i dette tilfellet Worldline/Bambora – kontakt de på support@bambora.com
  • Spør om kunde evnt kan prøve med et annet kort.

Rapporter

Hvor finner man rapporter for regnskap for de som får utbetaling fra Front Payment? add
  • Klikk «Rapporter» nederst i menyfeltet på venstre side.
  • Klikk «Regnskap og MVA»
  • Legg inn fra og til dato (max 60 dagers perioder) og klikk deretter på «Last ned rapporten»
Hvordan matcher man Worldline sin utbetalingsrapport med Front Payment sin rapport for de som får utbetalinger fra Worldline/Bambora? add
  1. Logg inn på FrontGO og klikk på «Rapporter» og deretter på «Bestillinger»
  2. Last ned rapporten for perioden du ønsker
  3. Du kan filtrere på status «Paid»
  4. Alle radene har en kolonne som heter «Betalingsreferanse»
  5. Betalingsreferansen kan matches mot «Transaction Ref» i «Payout details» arket hos Bambora payout file.

 

Hvis det er flere transaksjoner på samme reservasjon så må du matche «ordrenr» med «additional reference» på Bambora rapporten.

De første 8 tallene etter prefix (CAP12345678) i FrontGO rapporten må matches mot de første 8 tallene i kolonnen «Additional Reference 1» (12345678T23153143)

Dette vil matche transaksjonen på en ordre.

Reservasjon

Har kunde betalt når de godtar reservasjonslink? add

Nei, de godkjenner kun at reservasjonsbeløpet låses på sin konto i max 31 dager. Ingenting trekkes fra kundens konto inntil klient foretar trekk. Når kunde har godkjent, så har klient mulighet for å utføre trekk fra reservasjonsbeløpet.

Hvordan velge språk? add

Når man oppretter reservasjon kan man velge hvilket språk kundene skal motta sms/epost info (norsk eller engelsk) Klikk «Opprett reservasjon» øverst til høyre, deretter velger man om man vil opprette privat eller bedriftskunde. Man får opp et nytt vindu hvor man kan velge språk helt nederst i vinduet.

Hvor lenge er reservasjonslinken aktiv? add

Kunde har 15 dager på seg til å godkjenne reservasjon mottatt på sms/epost. 15 dager er satt opp som standard i Front portalen men man kan endre dette manuelt i portalen.

Hvor lenge varer en reservasjon? add

Når kunde har godkjent reservasjon har klient opptil 31 dager på å ta betaling før reservasjonen løper ut. De aller fleste i FrontGO har innløseravtale direkte med Worldline/Bambora via Front Payment og har dermed reservasjonstid på 31 dager hvor de kan foreta trekk fra reservasjonsbeløpet i løpet av denne tiden.

Hvilke valg har klient etter at kunde har godkjent reservasjonen? add

Når kunde har godkjent reservasjonen vil man se reservasjonen i portalen med påført reservasjonsbeløp. Klikk på de 3 små prikkene på høyre side av statusen «Reservert» Da får man opp følgende valg: (Etterbelastning fra kort / Ta imot betalinger / Avbestille reservasjon) Valget «Ta imot betalinger» vil kun være aktiv så lenge reservasjonen er aktiv, opptil 31 dager fra reservasjonen ble godkjent av kunde.

Hva skjer om kunde ikke godkjenner reservasjonen? add

Om kunde ikke skulle godkjenne reservasjon skjer ikke annet enn at reservasjonen blir inaktiv. Alternativet da er at man evnt må sende ut ny reservasjonslink. Det blir ikke sendt ut faktura på reservasjoner som ikke godkjennes

Hvor mange trekk kan jeg utføre på reservasjonen? add

Man kan foreta så mange trekk man ønsker fra reservert beløp så lenge det ikke overstiger det reserverte beløp i løpet av reservasjonstiden og så lenge reservasjonen er aktiv. Klient er garantert å kunne hente beløp fra reservasjonsbeløpet så lenge evnt restbeløp ikke er frigjort etter første utførte trekk.

Hva gjør man om det er behov for å hente ekstra betaling etter at reservasjonen er utløpt? add

Om man har behov for å etterbelaste ETTER at reservasjonen er løpt ut etter 31 dager så kan man gjøre det ved å klikke på «Etterbelastning fra kort» Klikk på de 3 prikkene ytterst til høyre for å se valg. Man kan etterbelaste kundes kort opptil 90 dager etter at reservasjonen ble godkjent av kunde og opptil det dobbelte av reservasjonsbeløpet. Kort informasjon slettes automatisk etter 90 dager. I dette tilfellet hentes etterbetaling fra kundens kort/konto og ikke fra reservasjonen som da er utløpt. Når man etterbelaster må klient spesifisere hva som etterbelastes, med produktnavn/pris/mva. Dette pga regnskapsformål. Ved etterbelastning av kundens kort, er klient avhengig av at kunde har dekning på konto. Kunde vil også motta sms med informasjon om at etterbelastning er blitt gjennomført.

Når vil kunde ha evnt restbeløp tilgjengelig igjen på sin konto? add

Når et beløp er trukket, vil eventuelt restbeløp fra reservasjonsbeløpet frigjøres på kundens konto. Kunde vil ikke se noe gjenstående beløp som refundert, men bare tilgjengelig igjen på kontosaldoen deres. Det eneste beløpet kunde vil se som trukket er beløp hentet fra reservasjonen. Kunde vil normalt sett kunne se frigjort beløp på sin kontosaldo ca 2-7 dager etter at første trekk er utført av klient. Men her er det viktig å understreke at systemet til innløser Worldline/Bambora er slik at det kan variere når evnt restbeløp blir frigjort etter første trekk slik. Mellom 2-7 dager er en tommelfingerregel, og avhenger litt av kundes bank. Men om det går lenger enn 2-7 dager så vil det aldri gå mer enn max 31 dager før kunde skal ha evnt restbeløp tilgjengelig igjen på sin kontosaldo.

Hvordan refundere? add

Har man behov for å refundere beløp, så klikker man på selve reservasjonen. Her vil man da se valget «Registrering av refusjon» i reservasjonsloggen. Man kan kun refundere samme beløp man har hentet ut fra reservasjonen. For de som bruker journalsystemet «Wincar» så utføres refusjon direkte i Wincar som igjen vil registrere dette i FrontGO.

Hvordan sluttføre en avsluttet reservasjon? add

Om en handling er gjennomført på reservasjonen, så vil man få opp valget «Fullstendig reservasjon» når man klikker på de 3 prikkene ytterst til høyre. Det er valgfritt om man bruker denne funksjonen, men om man klikker på det valget kan man skrive inn en liten notis om at reservasjonen er fullført og klikke på bekreft. Da vil den reservasjonen være låst og avsluttet og man kan ikke utføre nye handlinger på denne reservasjonen.

Hvor lenge holdes kundes kortinformasjon? add

Det er ikke lovfestet hvor lenge man kan holde på kortinfo for etterbelastning. Det er opp til hvert enkelt selskap men de fleste sletter kortinfo etter rimelig tid. Front Payment har valgt å legge seg på 90 dager før kortinfo slettes.